You are currently viewing راهنمای کامل بازسازی و ساخت خانه دو طبقه یا دوبلکس

راهنمای کامل بازسازی و ساخت خانه دو طبقه یا دوبلکس

آیا شما صاحب یک قطعه زمین بزرگ هستید؟ اگر چنین است، در نظر بگیرید که روی آن یک خانه دو طبقه یا دوبلکس بسازید ، آنگاه دو خانه به قیمت یکی دریافت می کنید!  در ادامه راهنمای ساخت و بازسازی خانه دو طبقه یا دوبلکس را بررسی می کنیم.

 خانه دو طبقه یا دوبلکس ها بسیار عالی به نظر می رسند، درست است؟

از آنجایی که قیمت املاک و مستغلات محلی همچنان در حال افزایش است، بسیاری از صاحبان املاک استرالیا تصمیم به ساخت خانه های دوبلکس برای سرمایه گذاری در دارایی های خود می کنند. دوبرابر کردن خانه ها در یک بلوک، ارزش سهام آن را افزایش می دهد و می تواند یک جریان درآمد اضافی برای آنها ایجاد کند.

خواه این اولین باری است که در مورد دوبلکس می شنوید یا در حال برنامه ریزی برای ساخت خانه دوبلکس خود هستید، به خواندن این راهنما ادامه دهید. ما همه چیزهایی را که برای ساخت موفقیت آمیز پروژه خود باید بدانید را فاش خواهیم کرد، به علاوه تمام ابزارهایی را که برای برنامه ریزی و هماهنگی پروژه خود نیاز دارید، ارائه می دهیم.

 اعتبار تصویر: دامنه استرالیا

خانه های  خانه دو طبقه یا دوبلکس چیست؟

دوبلکس ها سازه های مسکونی هستند که دارای دو واحد مستقل با دیوار مشترک و سقف مشترک هستند. هر واحد دارای ورودی، متر ابزار، و امکانات رفاهی (مانند آشپزخانه، حمام) خود است. همان امکاناتی که در یک خانه معمولی مجردی پیدا می کنید.

این سازه ها یا بر روی عناوین زمین یکسان یا مجزا هستند. این انعطاف‌پذیری عنوان زمین به صاحبان خانه‌هایی که دوبلکس دارند اجازه می‌دهد:

  • یک خانه یا هر دو خانه را برای اجاره بگذارید
  • فروش یک یا هر دو خانه به صورت جداگانه برای سود

طراحی و طرح بندی دوبلکس محبوب

خانه های دو طبقه یا دوبلکس در اشکال و پیکربندی های مختلفی وجود دارند. این دو خانه می توانند در کنار هم یا یکی روی دیگری به یکدیگر متصل شوند و می توانند دارای پلان های متقارن یا نامتقارن باشند، به شرطی که به گونه ای طراحی شده باشند که شبیه یک خانه واحد باشد.

در استرالیا، دوبلکس های یک طبقه و دو طبقه در کنار هم بسیار محبوب هستند زیرا هر دو خانه جذابیت خیابانی دارند. بسیاری از صاحبان خانه طرح های دوبلکس بالا و پایین و جلو و عقب را نیز در نظر می گیرند. برای هر نوع بلوک راه حلی وجود دارد!

اعتبار تصویر: عکاسی گرگ بریو

مواد  خانه دو طبقه یا دوبلکس و پرداخت

واحدهای یک دوبلکس می توانند همدیگر را در داخل و خارج منعکس کنند. این دو واحد می‌توانند پوشش داخلی و خارجی یکسانی داشته باشند. طرح ریزی و ساختن دوبلکس هایی مانند این آسان تر است و بنابراین مقرون به صرفه تر است.

از نظر طراحی بیرونی، بهترین دوبلکس‌ها دارای پالت رنگ و متریال یکنواخت هستند، اما شما آزادید که برای تمایز، نمای متفاوتی به خانه دیگر بدهید. با این حال، می تواند بر هزینه کلی تأثیر بگذارد.

دوبلکس‌های با نماهای نامتقارن و دارای متریال‌های بیرونی متفاوت، تا زمانی که پالت رنگی و زبان معماری یکسانی داشته باشند، مشکلی ندارند. ایجاد کنتراست بیش از حد با جزئیات طراحی یک کار خیر است. خانه های دوبلکس باید به طور هماهنگ در کنار هم قرار گیرند. این دو خانه وقتی منسجم به نظر می رسند بزرگتر به نظر می رسند.

به خاطر داشته باشید که بهترین طراحی و چیدمان خانه دوبلکس برای شما، طراحی متناسب با نیاز، بودجه و شرایط سایت شما است.

آیا دوبلکس برای شما مناسب است؟

دوبلکس ها واحدهای چند خانواده یا نوعی املاک و مستغلات چند خانواده هستند ، به این معنی که برای اسکان چندین خانواده در یک بلوک هستند.

در اینجا در استرالیا، ما متوجه چند سناریو متداول مالکیت دوبلکس شده ایم. اگر می توانید با یک یا چند مورد از این موارد ارتباط برقرار کنید، پس ساختن یک دوبلکس می تواند یک تصمیم هوشمندانه برای شما باشد.

1. شما در یک واحد زندگی می کنید، از واحد دیگر برای اسکان خانواده بزرگ خود استفاده کنید

ما اغلب با این سناریوی زندگی مواجه می شویم زیرا بسیاری از خانواده ها در حال حاضر به دنبال ساخت خانه های چند نسلی هستند.

به عنوان صاحب  خانه دو طبقه یا دوبلکس، شما در واحد مورد نظر خود زندگی می کنید، سپس خانواده خود را به اشغال دیگری دعوت کنید. این ترتیب زندگی کمک می کند:

  • بزرگسالان مستقر والدین سالخورده خود یا یکی از اعضای خانواده که نیاز به مراقبت بیشتری دارند را می پذیرند و از آنها مراقبت می کنند
  • والدین می توانند به فرزندان خردسال خود استقلال بدهند، اما همچنان از آنها حمایت کنند تا زمانی که برای خانه و آینده خود پس انداز می کنند

شما همچنین گزینه ای برای ایجاد مشارکت با یکی دیگر از اعضای خانواده دارید. این استراتژی به بسیاری از خانواده های بزرگ کمک می کند تا صاحب خانه شوند.

2. شما در یک واحد زندگی می کنید و برای واحد دیگر مستاجر را تضمین می کنید

به عنوان مالک دوبلکس، شما در واحد مورد نظر خود زندگی می کنید، سپس دیگری را اجاره می کنید.

بسیاری از صاحبان دوبلکس در سراسر کشور از این به عنوان یک استراتژی برای کمک به بازپرداخت وام های موجود خود استفاده می کنند. آنها از پرداخت اجاره مستاجر برای کاهش یا جبران پرداخت های ماهانه وام مسکن خود استفاده می کنند.

3. قصد دارید ملک اجاره ای داشته باشید

شما به عنوان مالک و سرمایه گذار املاک، یک دوبلکس را بازسازی یا می سازید تا بتوانید تمام واحدها را برای اجاره بلندمدت قرار دهید. این استراتژی درآمد ثابتی را برای شما فراهم می کند که می توانید از آن برای پرداخت بدهی ها، تامین مالی پروژه بعدی یا خرید املاک بیشتر برای ادامه رشد سبد املاک خود استفاده کنید.

در برخی موارد، مالک بدون بدهی زندگی می کند، زیرا پرداخت های اجاره مستاجر برای پوشش هزینه وام مسکن بیش از اندازه کافی است. وقتی وام ها پرداخت می شود، دوبلکس به یک دارایی درآمدزا تبدیل می شود.

4. خانه ها را برای امرار معاش ورق می زنید

دوبلکس ها ویژگی های جریان نقدی مثبتی هستند که بازده فوری را ارائه می دهند. این سازه ها می توانند بیش از 150000 دلار به ارزش کل ملک در کمتر از یک سال پس از ساخت اضافه کنند.

فروش دوبلکس برای کسب سود یک استراتژی عالی برای کسب و کار املاک و مستغلات است.

بهترین قسمت؟ شما سهام فوری در هر دو خانه به دست می آورید! می توانید خانه ها را جداگانه بفروشید و از هر کدام سود ببرید!

مزایای ساخت خانه دو طبقه یا دوبلکس

در حال حاضر، شما شروع به دیدن مزایای ساخت یک خانه دو طبقه دوبلکس کرده اید. احتمالاً شما نیز ایده ای در مورد نحوه استفاده از آن در آینده دارید.

علاوه بر این، در اینجا برخی از مزایای دیگر ساخت و بازسازی یک دوبلکس وجود دارد:

1. دوبلکس ها مالکیت مالکیت زمین قابل انعطاف را ارائه می دهند

در استرالیا دو نوع مالکیت مالکیت برای دوبلکس ها اعمال می شود.

رایج ترین و پرطرفدارترین دوبلکس با عنوان Torrens است . در اینجا فقط یک نفر صاحب مالکیت زمین و مالک دوبلکس است.

اگر قصد دارید یک دوبلکس جدید بسازید، این نوع مالکیت زمین را انتخاب کنید. اگر بعداً تصمیم به فروش واحد دیگر گرفتید، باید آن را به عنوان یک طبقه تغییر دهید.

دوبلکس با عنوان طبقات دارای دو مالک هستند که دارای عنوان زمین جداگانه هستند. بیشتر لایه های دوبلکس با عنوان دوبلکس در کنار هم به هم متصل شده اند و دارای پلان های متقارن هستند. مالکان نیز مسئولیت های تعمیر و نگهداری خانه را به اشتراک می گذارند.

2. دوبلکس ها از خانوارهای چند نسلی پشتیبانی می کنند

به عنوان یک املاک و مستغلات چند خانواده، دوبلکس ها به خانواده های بزرگ این امکان را می دهند تا با حفظ حریم خصوصی و استقلال خود، نزدیک زندگی کنند. جایی برای عزیزان شما وجود دارد که نیاز به مراقبت بیشتر و نظارت مکرر دارند. کودکانی که به اندازه کافی بزرگ شده اند تا از خانه خارج شوند، می توانند به اولین ملک اجاره ای خود که دقیقاً در مجاورت است نقل مکان کنند. این وضعیت زندگی منحصر به فرد است اما می تواند به آنها کمک کند برای خانه آینده خود پس انداز کنند.

3. دوبلکس ها می توانند منبع درآمد پایداری باشند

گرفتن مستاجر برای یک یا هر دو واحد دوبلکس شما یک راه عالی برای کسب درآمد از اجاره است. اگر به دنبال ایجاد یک سرمایه گذاری درآمدزا در املاک و مستغلات هستید و ملک زمین شما شرایط لازم برای ساخت یک دوبلکس را دارد، این می تواند یک فرصت طلایی برای شما باشد.

ملاحظات هزینه برای ساخت یک خانه دوبلکس

بودجه بزرگترین نگرانی بسیاری از صاحبان خانه در هنگام ساخت یک دوبلکس است. در اینجا ما به سوالات مربوط به هزینه های ساخت دوبلکس شما پاسخ می دهیم.

آیا ساخت یک خانه دو طبقه یا دوبلکس از ساخت یک خانه معمولی گران تر است؟

بله، هزینه آن بیشتر از ساخت یک خانه خانوادگی است، اما ارزش آن به سرعت دو برابر می شود! همچنین ساخت دوبلکس در مقایسه با ساخت دو خانه مستقل در دو قطعه زمین مجزا ارزان تر است.

همانطور که قبلاً ذکر شد، این صرفه جویی در هزینه از به حداکثر رساندن یک بلوک و ساخت دو ملک متصل بر روی آن حاصل می شود. با دوبلکس، برای ساخت خانه دوم نیازی به خرید زمین همسایه ندارید.

برنامه ریزی عاقلانه، ساخت یک خانه دو طبقه یا دوبلکس هنوز یک پروژه واحد است. یک قرارداد ساختمان همیشه ارزانتر از دو است.

سایر ملاحظات هزینه:

  • هزینه های طراحی و پیش نویس – به خاطر داشته باشید که دستمزد متخصصان طراحی و پیش نویسی که برای یک پروژه دوبلکس به آن نیاز دارید با پروژه خانه تک متفاوت است، اما هزینه های کلی نیروی کار و هزینه ها هنوز کمتر از ساخت دو خانه جداگانه است.
  • هزینه های تقسیم زمین – تقسیم زمین به ویژه زمانی که قصد دارید واحدها را به طور جداگانه در آینده بفروشید، مهم است. هزینه های نقشه برداری زمین، هزینه های شورا، هزینه های قانونی، هزینه های دفتر مالکیت زمین و غیره را در نظر بگیرید. توصیه می شود که حدود 20000 دلار فقط برای تقسیم بندی اختصاص دهید.
  • هزینه های شهرداری و شهرسازی – هزینه ها کمی گران تر از یک خانه خانوادگی است، اما ارزش آن را دارد زیرا یک دوبلکس بلافاصله پس از ساخت، صاحب سهام می شود.
  • هزینه مصالح ساختمانی – یک خانه دوبلکس هنوز بزرگتر از یک خانه خانوادگی است. برای ساخت آن به مصالح ساختمانی بیشتری نیاز دارید.
  • حق الزحمه تاجران – دو خانه به این معنی است که کار و حقوق نصاب پنجره، برق، لوله کش، نجار، کابینت ساز و غیره را نیز دو برابر می کنید.
  • هزینه نصب تاسیسات و خدمات – واحدهای دوبلکس دارای خدمات برق، آب، گاز و اینترنت مجزا هستند. هزینه واقعی نصب این سرویس ها را دو برابر کنید.

دانستن همه این ملاحظات هزینه از قبل به شما کمک می کند تا از قبل تفکیک بودجه خود را آماده کنید و از پرداخت بیش از حد بودجه خودداری کنید.

شرایط سایت برای طراحی و ساخت دوبلکس

جدا از بودجه، ما همچنین باید ارزیابی کنیم که آیا بلوک زمین شما برای ساخت دوبلکس مناسب است یا خیر.

بهترین شرایط سایت برای ساخت خانه دو طبقه یا دوبلکس

شرایط زیر یک سایت را برای دوبلکس مناسب می کند:

  • بلوک‌های گوشه‌ای، در حالت ایده‌آل بلوک‌هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا خانه‌ها راه ورودی و گاراژ خود را داشته باشند.
  • عرض بهینه لات برای یک دوبلکس ساید بای ساید استاندارد 18-20 متر است.
  • دوبلکس های باریک می توانند روی یک بلوک به عرض 15 متر قرار بگیرند.
  • موقعیت لات این امکان را به هر واحد می دهد که تا آنجا که ممکن است از شمال و کمتر از سمت غرب (جنبه و جهت) رو به رو یا دارای نوردهی شمالی باشد.

به خاطر داشته باشید که اکثر دولت های محلی برای سایت های دوبلکس الزامات سخت و مشخصی دارند. بررسی کنید که آیا سایت شما برای دوبلکس منطقه بندی شده است یا خیر. برای بررسی حداقل اندازه و عرض مورد نیاز با شورای خود تماس بگیرید. شما می خواهید از تجاوز به این محدودیت های پوشش اجتناب کنید.

اگر می‌خواهید زمین را تقسیم کنید، شورای شما حداقل اندازه زمین، اندازه هر خانه و تعداد امکانات رفاهی را در هر یک تعیین می‌کند.

سایت هایی که برای دوبلکس مناسب نیستند

اگر یک یا چند مورد از این شرایط سایت اعمال شود، ساختن نوع دیگری از ساختمان مسکونی ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد:

  • زمین های زیر 150 متر مربع
  • سایت هایی با نمای خیابان صفر یا بسیار محدود
  • زمین تقسیم شده قبلی
  • بلوک های کم عمق گسترده
  • شیب‌دار شدن مکان‌ها از پایین جاده، به‌ویژه زمانی که مشکلات زهکشی وجود دارد
  • سایت هایی که نمی توانید دوبلکس ها را به درستی جهت دهی کنید
  • سایت هایی که توسط ساختمان های مجاور تحت الشعاع قرار گرفته اند

از آنجایی که قوانین و مقررات در هر شورا متفاوت است، بسیار توصیه می شود قبل از انجام هر کاری ابتدا تماس بگیرید و از آنها سوال کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای ساخت و بازسازی آشپزخانه

مسائل و نگرانی های رایج در مورد ساخت یک خانه دو طبقه یا دوبلکس

اگر اجازه ساختن یک دوبلکس را دارید، تصمیم بگیرید که پروژه خود را جلو ببرید و برنامه ریزی را شروع کنید! طراحی و پیش نویس نقشه های خانه بخشی جدایی ناپذیر از فاز است. در اینجا، به مشکلات رایجی که صاحبان خانه در مورد دوبلکس دارند می پردازیم. خبر خوب این است که ما می توانیم با طراحی مناسب به همه آنها بپردازیم!

1. جهت برای نور روز

در اینجا چند راه حل طراحی برای این کار وجود دارد:

  • حیاط خلوت باید به سمت شمال باشد تا هر دو خانه از نور روز لذت ببرند.
  • پنجره های رو به شمال اجازه ورود نور روز به خانه را می دهند.
  • در صورت امکان، یک نورگیر نصب کنید تا قسمت هایی از خانه که در طول روز تاریک می شوند را روشن کند.
  • عقب‌نشینی پلکانی ساختمان را در نظر بگیرید تا نور بیشتری به واحد سایه‌دار وارد شود.
  • یک فضای خالی در مرکز خانه ها با یک پنجره عظیم رو به شمال، نور را تقویت می کند و حس فضای بیشتری ایجاد می کند.

2. سر و صدا و حریم خصوصی

سر و صدا و حریم خصوصی دیگر نباید مشکلی ایجاد کنند زیرا قوانین ساختمان فعلی ما به اندازه کافی به این مسائل پرداخته است.

هنگام طراحی دوبلکس خود، طراح را انتخاب کنید که قوانین محلی ساختمان و محدودیت های شورای مربوطه را به طور دقیق می داند. این کار مجدد را به حداقل می رساند و در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند.

3. اشتراک دیوارها مانع از دریافت نور طبیعی و تهویه کافی می شود

دوبلکس های ساید بای ساید اغلب با این مشکلات مواجه می شوند زیرا دیوار آتشی که آنها را تقسیم می کند نمی تواند روزنه ای داشته باشد.

کار با یک معمار خلاق یا طراح ساختمان می تواند به شما در جلوگیری از این مشکلات کمک کند. در اینجا چند راه حل طراحی خلاقانه وجود دارد که می توانید انجام دهید:

برای دوبلکس های دو طبقه ساید بای ساید: نداشتن دیوار مهمانی در سطح دوم جدایی فیزیکی و بصری ایجاد می کند.

4. اختلاف نظر بین صاحبان واحدها

در هنگام ساخت و بازسازی خانه دو طبقه اغلب هنگام نهایی کردن سبک و طراحی، به خصوص در هنگام ساختن با مشارکت خانواده، اختلاف نظر ایجاد می شود. برای جلوگیری از درگیری بیشتر، یک جلسه خانوادگی برگزار کنید و به یک اجماع دست پیدا کنید.

در برخی موارد، شورا موظف است گاراژها در مرکز خانه باشند. این طراحی به این معنی است که صاحبان واحدها دارای یک راهرو مشترک خواهند بود و این یک دلیل بالقوه درگیری در آینده است، به خصوص زمانی که واحدها صاحبان متفاوتی داشته باشند.

با برنامه‌ریزی مناسب و طراحی خلاقانه، همچنان می‌توانید به هر خانه راه‌های ورودی جداگانه بدهید و همچنان ورودی مرکزی مورد نیاز شورا را ایجاد کنید.

فرآیند ساخت دوبلکس

ساخت خانه دو طبقه یا دوبلکس به طور کلی شامل سه مرحله اصلی است: پلان ، طراحی و ساخت .

در هر مرحله، نقاط عطف کوچکی وجود دارد که به شما کمک می‌کند پروژه دوبلکس خود را به جلو و به اتمام نزدیک‌تر کنید.

برای طراحی و ساخت یک دوبلکس به افراد حرفه ای نیاز دارید

برای ساخت یک دوبلکس راست، به کمک متخصصان طراحی و ساخت زیر نیاز دارید:

  • یک معمار یا طراح ساختمان که به شما در طراحی و پیش نویس نقشه های خانه طراحی های شیک و کم تعمیرات ساختمان های دوبلکس شما کمک می کند.
  • یک نقشه بردار زمین برای انجام بررسی های املاک مورد نیاز، در صورتی که شما در حال تقسیم زمین هستید.
  • یک ارزیاب عملکرد حرارتی برای کمک به شما در طراحی یک دوبلکس کارآمد انرژی واقعی.
  • یک مهندس سازه برای اطمینان از یکپارچگی ساختاری ساختمان.
  • و سازندگانی که در ساخت خانه دوبلکس تجربه دارند.