You are currently viewing راهنمای کامل برق ساختمان از نقشه کشی برق تا نصب

راهنمای کامل برق ساختمان از نقشه کشی برق تا نصب

در این مقاله به طور کامل راهنمای برق خانه و ساختمان و سیستم برق کشی و نقشه برق ساختمان را به همراه تمامی نکات ، نوع سیم و همچنین مدار و نقشه کشی را میبینیم. وقتی صحبت از عملکرد داخلی خانه شما می شود، چیزهای کمی به اندازه سیم کشی برق خانه که همه آن را تامین می کند ضروری هستند. چه صاحب خانه جدیدی باشید و چه صرفاً به دنبال خطا زدایی از سیستم های الکتریکی در خانه خود هستید، این راهنمای مبتدی برای سیم کشی خانه، این موضوع را روشن می کند و به شما قدرت می دهد تا در مورد قلب زیرساخت های الکتریکی خانه خود اطلاعاتی کسب کنید.

چرا برق کشی خانه و ساختمان اهمیت دارد؟

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، بیایید درک کنیم که چرا دانستن سیم کشی خانه شما بسیار مهم است:

1. ایمنی: درک اساسی از سیم کشی خانه به شما کمک می کند تا خطرات احتمالی ایمنی را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنید. این یک مهارت ضروری برای جلوگیری از آتش سوزی برق و حوادث است.

2. عیب یابی: هنگامی که مشکلات برقی پیش می آید، دانستن سیم کشی می تواند به شما کمک کند تا مشکلات جزئی را بدون نیاز به دستیار حرفه ای تشخیص دهید و گاهی اوقات آنها را برطرف کنید.

3. نوسازی و ارتقا: اگر قصد بازسازی یا ارتقای برق را دارید، درک اولیه سیم کشی خانه تضمین می کند که شما مطلع هستید و می توانید به طور موثر با برقکارها ارتباط برقرار کنید.

4. اعتماد به مالکیت خانه: داشتن بینش نسبت به سیستم برق خانه شما اعتماد به مالکیت خانه را القا می کند و باعث می شود که احساس کنترل بیشتری داشته باشید و از وضعیت ملک خود آگاه شوید.

مبانی: مدارهای الکتریکی برق ساختمان

برق از طریق خانه شما در مدارها جریان می یابد. درک این مدارها اولین قدم در درک سیم کشی خانه است.

1. مدار شکن: در قلب سیستم الکتریکی شما پانل قطع کننده مدار قرار دارد. مانند مرکز کنترل برق خانه شماست. هنگامی که جریان بیش از حد از مدار عبور می کند، بریکر برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد و آتش سوزی احتمالی، “سقوط” می کند.

2. مدارهای انشعابی: مدارهای جداگانه ای هستند که به مناطق یا وسایل خاصی در خانه شما انرژی می دهند. نمونه های رایج شامل مدارهای روشنایی، مدارهای آشپزخانه و مدارهای اتاق خواب است.

3. پریزها و کلیدها: پریزها جایی هستند که لوازم و دستگاه ها را به برق وصل می کنید، در حالی که سوئیچ ها جریان برق را به چراغ ها و فن ها کنترل می کنند. هر دو بخش جدایی ناپذیر سیستم سیم کشی خانه هستند.

آشنایی با انواع سیم کشی

سیم کشی خانه و ساختمان به طور معمول به سه نوع اصلی طبقه بندی می شود:

1. سیم کشی دستگیره و لوله: این سیم کشی که در خانه های قدیمی یافت می شود از دستگیره ها و لوله های سرامیکی تشکیل شده است که سیم ها را محکم می کنند. قدیمی است و ممکن است به دلایل ایمنی نیاز به تعویض داشته باشد.

2. سیم کشی Romex: همچنین به عنوان کابل غلاف غیر فلزی (NM) شناخته می شود، رومکس رایج ترین نوع سیم کشی در خانه های مدرن است. این شامل سیم های عایق بندی شده در یک غلاف پلاستیکی است.

3. سیم کشی کانال: اغلب در ساختمان های تجاری استفاده می شود، سیم کشی مجرا شامل عبور سیم ها از طریق لوله های فلزی یا پلاستیکی برای محافظت بیشتر است. بادوام است اما در محیط های مسکونی کمتر رایج است.

اجزای کلیدی سیم کشی خانه

برای درک بهتر سیم کشی خانه، در اینجا برخی از اجزای کلیدی آورده شده است:

1. رنگ سیم: سیم ها در رنگ های مختلفی وجود دارند که هر کدام هدف خاصی را انجام می دهند. سیم‌های سیاه یا قرمز معمولا جریان را حمل می‌کنند، سیم‌های سفید خنثی هستند و سیم‌های سبز یا لخت زمین می‌شوند.

2. پریزها و کلیدها: پریزها دارای شیارهایی برای سیم های داغ (سیاه) و خنثی (سفید) هستند، در حالی که کلیدها جریان برق را کنترل می کنند. درک نحوه اتصال آنها بسیار مهم است.

3. GFCI و AFCI: قطع کننده های مدار خطای زمین (GFCIs) در برابر شوک الکتریکی در مناطق مرطوب مانند آشپزخانه و حمام محافظت می کنند. قطع کننده های مدار خطای قوس الکتریکی (AFCIs) آتش سوزی الکتریکی را شناسایی و از آن جلوگیری می کند.

چه زمانی با یک متخصص تماس بگیرید

در حالی که درک سیم کشی خانه ارزشمند است، برخی از وظایف بهتر است به متخصصان سپرده شود. در نظر بگیرید که برای موارد زیر با یک دستکار یا برقکار حرفه ای تماس بگیرید:

  • ارتقاء یا سیم کشی برق عمده.
  • تشخیص مسائل پیچیده الکتریکی
  • نصب مدارها یا پریزهای جدید.

سیستم برق خانه شما مایه حیات زندگی مدرن است. درک اصول اولیه سیم کشی خانه شما را قادر می سازد تا فضای زندگی ایمن و کاربردی را حفظ کنید. با این حال، برای کارهای پیچیده یا زمانی که شک دارید، همیشه عاقلانه است که با یک دستکار یا برقکار حرفه ای مشورت کنید. با داشتن این دانش، نه تنها تجربه مالکیت خانه خود را افزایش می دهید، بلکه ایمنی و قابلیت اطمینان زیرساخت های الکتریکی خانه خود را نیز تضمین می کنید.

بسیاری از چیزهایی که برای تعمیرات برق ساختمان باید بدانید، نحوه شناسایی، خرید و نصب سیم کشی برق است. در اینجا تمام عناصر اساسی وجود دارد که باید در مورد سیم کشی برق بدانید.

اندازه سیم برق ساختمان

اندازه مناسب سیم برق برای هر نصب سیم برق بسیار مهم است. سیستم سیم سنج آمریکایی (AWG) به ظرفیت انتقال جریان سیم یا میزان آمپراژی که می تواند به طور ایمن تحمل کند مربوط می شود. هنگام انتخاب سیم مناسب، باید گیج، ظرفیت سیم و کاربرد مورد نظر آن را در نظر بگیرید.

AWG حداکثر جریان (آمپر)
6 37
7 30
8 24
9 19
10 15
11 12
12 9.3
13 7.4
14 5.9
15 4.7
16 3.7

هشدار

سیم‌هایی که به‌درستی با آمپر مدارهایی که در آنها کار می‌کنند مطابقت نداشته باشند، می‌توانند خطر اتصال کوتاه و آتش‌سوزی را ایجاد کنند.

روکش سیم کشی برق

اکثر سیم کشی های داخلی با کابل غیر فلزی یا NM انجام می شود – که گاهی اوقات با نام تجاری محبوب رومکس به آن اشاره می شود . کابل NM از سه یا چند سیم ساخته شده است که درون یک ژاکت پلاستیکی انعطاف پذیر یا غلاف پیچیده شده است. برای اکثر مدارهای داخلی، مانند مدارهای پریز، کلیدها، لامپ ها و لوازم خانگی استفاده می شود.

رنگ روکش نشان دهنده گیج سیم های داخل غلاف است:

  • سفید : سیم های 14 گیج برای  سرویس 15 آمپر در نظر گرفته شده است
  • زرد : سیم های 12 گیج برای سرویس 20 آمپر در نظر گرفته شده است
  • نارنجی : سیم های 10 گیج برای سرویس 30 آمپر در نظر گرفته شده است
  • مشکی : سیم‌های گیج سنگین‌تر برای دستگاه‌هایی که نیاز به سرویس 40 تا 60 آمپر دارند

اصول ایمنی سیم کشی برق

اگر چهار اصل اساسی را رعایت کنید، سیم کشی برق بی خطر است:

  • کار بر روی تجهیزات مرده : اگر سیم کشی برق یا دستگاه کاملاً مرده باشد، کار روی آن بی خطر است.
  • آن را قفل کنید : مطمئن شوید که سیم کشی یا دستگاه یا هر چیزی که در خط بالا قرار دارد (مانند قطع کننده مدار)، نمی تواند به طور تصادفی روشن شود.
  • تجهیزات را تست کنید : از یک تستر ولتاژ یا مولتی متر برای تست سیم یا دستگاه قبل از کار روی آن استفاده کنید.
  • واجد شرایط باشید یا با کسی تماس بگیرید که صلاحیت دارد : اگر آگاه نیستید یا از کار کردن روی سیم کشی برق احساس ناراحتی می کنید، با یک برقکار خبره تماس بگیرید.

کدگذاری رنگ سیم کشی برق

رنگ آمیزی کابل به نوع سیم های داخل روکش کابل و کاربرد آنها مربوط می شود:

  • سیاه و قرمز : معمولاً برای اتصالات جریان یا اصلی استفاده می شود.
  • سفید : معمولا هادی های نول به زمین متصل می شوند.
  • مس سبز و لخت : سیم های ارت.

برچسب های سیم کشی برق

سیم‌ها و کابل‌های برق ساختمان دارای علامت‌هایی هستند که بر روی عایق یا روکش بیرونی خود مهر یا چاپ شده‌اند. این علامت گذاری ها اطلاعات مهمی در مورد سیم کشی و عایق، از جمله اندازه و جنس سیم، نوع عایق، تعداد سیم های موجود (داخل کابل)، و هر گونه درجه بندی یا ویژگی خاص سیم ارائه می دهند.

در حالی که نگاه کردن به رنگ سیم یا کابل برق ساختمان به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های موجود در فروشگاه را محدود کنید، خواندن و درک برچسب‌های روی سیم‌کشی بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد درجه‌بندی مناسب برای پروژه‌تان است.

کابل دفن مستقیم

کابل برق استاندارد ساختمان برای اجرا در داخل خانه طراحی شده است، جایی که خشک می ماند و توسط سازه های دیوار، سقف یا کف محافظت می شود. برای پروژه های در فضای باز یا هنگام اجرای سیم کشی در زیر زمین، باید از کابل مستقیم دفن استفاده کنید که می تواند در زیر زمین با یا بدون مجرا نصب شود (بسته به قوانین آیین نامه ساختمان محلی ). با کابل دفن مستقیم، سیم‌های رسانای مجزا در وینیل جامد تعبیه شده‌اند تا به طور کامل از آنها در برابر رطوبت محافظت کنند.

سیم کشی برق

برداشتن سیم برق شامل برداشتن عایق پلاستیکی اطراف هسته فلزی سیم است. مهم است که این کار را با دقت انجام دهید تا آسیبی به فلز وارد نشود. این روش ساده است اما نیاز به یک  ابزار سیم کشی خاص  و درک نحوه استفاده از آن دارد. این یک مهارت و ابزار حیاتی برای افرادی است که برای هر پروژه سیم‌کشی دارند.

ظرفیت پر کردن جعبه سیم کشی برق

محدودیت مشخصی برای تعداد سیم های مجاز در جعبه های برق وجود دارد . ظرفیت پر شدن با توجه به اندازه جعبه، سیم سنج ها و تعداد دستگاه های نصب شده روی جعبه تعیین می شود. برای ایمنی، مهم است که در ظرفیت پر یا کمتر از آن باقی بمانید. یکی از راه‌های تعیین ظرفیت پر شدن سیم‌کشی، یافتن حجم جعبه (معمولاً روی جعبه یا ادبیات محصول چاپ می‌شود) و تقسیم آن بر گیج سیم در جعبه است. برای هر دستگاه نصب شده روی جعبه، دو سیم کم کنید.

به عنوان مثال، یک جعبه اتصال با حجم 18 اینچ مکعب می تواند تا 9 سیم AWG #14 را در خود جای دهد. جعبه های اتصال فقط سیم دارند، بدون دستگاه. اما اگر جعبه حاوی یک پریز برق است، باید دو سیم را کم کنید. سپس جعبه می تواند تا هفت سیم AWG #14 (به علاوه خروجی) را در خود جای دهد.

اندازه هادی (AWG) فضای خالی در جعبه برای هر هادی مورد نیاز است
6 5 اینچ مکعب
8 3 اینچ مکعب
10 2.5 اینچ مکعب
12 2.25 اینچ مکعب
14 2 اینچ مکعب
16 1.75 اینچ مکعب
18 1.5 اینچ مکعب

سیم کشی برق در پنل مدار شکن

تابلو برق ساختمان یا تابلو خدمات، نقطه توزیع برق یک سیستم برق خانگی است . این جایی است که تمام مدارهای منفرد خانه برق خود را دریافت می کنند و در آنجا توسط قطع کننده ها یا فیوزها محافظت می شوند. سیم کشی یک تابلو برق برای یک برقکار دارای مجوز کار است، اما کسانی که خود را انجام می دهند باید درک اولیه ای از نحوه کار یک تابلو و نقش مهمی که بریکرها در هر سیستم ایفا می کنند داشته باشند.

سوئیچ های قطع برق

یک کلید قطع برق وسیله ای برای قطع برق سیستم برق خانه از یک مکان بیرونی فراهم می کند. معمولاً در زیر کنتور برق ، یا در کنار خانه یا روی تیر برق شرکت برق نصب می‌شود . این یک سوئیچ قطع سرویس است. همه خانه ها دارای قطع ارتباط اختصاصی نیستند. قطع برق باید توسط یک برقکار مجاز نصب شود.

  • سه نوع اصلی سیم برق چیست؟

    سه نوع اصلی سیم برق عبارتند از: سیم های زنده یا داغ (قرمز یا سیاه)، سیم های خنثی (سفید) و سیم های زمین (مسی یا سبز).

  • چهار قانون اصلی سیم کشی برق چیست؟

    چهار قانون اصلی سیم کشی برق عبارتند از: استفاده از گیج مناسب سیم برای جریانی که خواهد داشت. هرگز جعبه های برق را با سیم پر نکنید. از نوع صحیح سیم در کابل برق استفاده کنید (مانند سیم سیاه برای بار زنده در مقابل سیم سفید برای خنثی). و همیشه با کار بر روی سیستم های الکتریکی مرده ایمن بمانید.

اقدامات احتیاطی اولیه در هنگام کار با سیم کشی برق چیست؟

اقدامات احتیاطی اولیه هنگام کار با برق عبارتند از: کار بر روی سیم‌کشی‌ها و دستگاه‌های مرده، سیم‌ها و دستگاه‌ها را قبل از کار روی آن‌ها آزمایش کنید، اجزای سیستم را برای جلوگیری از برق‌گرفتگی تصادفی قفل کنید و در صورت نیاز با یک برقکار برای کمک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : طرح و ایده بازسازی خانه

برق یکی از دلهره آورترین چالش ها در مورد ساختمان های جدید است. هنگامی که کابل ها و خطوط لوله زیر گچ گذاشته می شوند، گزینه های شما برای اتصال و استفاده از ابزارهای برقی در دهه های آینده یکسان باقی خواهد ماند. با در نظر گرفتن این موضوع، باید به برنامه های روزانه فعلی خود توجه زیادی داشته باشید: چگونه در خانه خود حرکت می کنید؟

کلیدها و پریزها: مبنای نصب برق در خانه های جدید

هیچ خانه مدرنی نمی تواند بدون  روشنایی  و برق کار کند. قبل از قرار دادن سوئیچ ها، به این فکر کنید که می خواهید لامپ های خاصی را در دسترس داشته باشید. برای سیم کشی خانه های جدید معمولاً کلیدهای چراغ در کنار هر دری نصب می شود.

علاوه بر این،  حسگرهای حرکتی هوشمند  به ویژه در مناطقی مانند حمام، زیرزمین، راهرو یا اتاق ابزار مفید هستند: آنها به حرکات واکنش نشان می‌دهند و چراغ‌ها را بر اساس آن روشن و خاموش می‌کنند. اما سوئیچ های هوشمند، دیمرها و دکمه های فشاری نه تنها به شما این امکان را می دهند که نور خود را کنترل کنید. همچنین می‌توانید عملکردهای دیگری از جمله پرده، گرمایش و تهویه مطبوع را به سیستم خود متصل کنید.

موارد بیشتر: اتصال برق به خانه های جدید

هنگام برنامه ریزی پریز برق خود خیلی صرفه جو نباشید  .  اغلب اوقات، صاحبان خانه دست کم می گیرند که در دراز مدت به چه تعداد واقعاً نیاز خواهند داشت. قبل از سیم کشی یک خانه جدید، تمام وسایل خانگی و سرگرمی که به صورت روزانه استفاده می کنید را بشمارید.

به طور کلی توصیه می کنیم در هر گوشه هر اتاق یک پریز برق قرار دهید. به این ترتیب، نیازی به بداهه‌گویی با نوارهای برق نخواهید داشت و در نتیجه خطر آتش‌سوزی را خواهید داشت: اتصال بیش از حد دستگاه‌ها به یک نوار برق می‌تواند به سرعت منجر به اضافه ولتاژ و گرمای بیش از حد شود.

امنیت خانه و برق ساختمان : ایمن ماندن در زندگی روزمره

آشکارسازهای دود  در بسیاری از کشورها اجباری شده اند – شما باید حتماً الزامات منطقه خود را بررسی کنید. به طور کلی، توصیه می شود دستگاه های هشدار دود را در هر اتاق جداگانه و همچنین راهروها و آشپزخانه خود نصب کنید.

علاوه بر این، فناوری خانه هوشمند به محافظت از خانه شما در برابر نفوذ کمک می کند. نور خودکار و کنترل کور می تواند برای مثال حضور شما را در زمانی که دور هستید شبیه سازی کند. علاوه بر این، آشکارسازهای حرکت در فضای باز اطمینان حاصل می کنند که هر زمان که کسی نزدیک می شود، چراغ ها روشن می شوند – چه برای خوشامدگویی به شما و مهمانان شما یا برای جلوگیری از مزاحمان احتمالی.

نحوه انجام سیم کشی خانه برای ارتباطات و سرگرمی

پریزهای تلفن و شبکه بخش مهم دیگری از راه اندازی تاسیسات برقی شما را تشکیل می دهند. مجدداً در نظر بگیرید که می‌خواهید در کدام اتاق (و دقیقاً در کدام نقطه) منبع تغذیه برای تلفن ثابت، اینترنت و تلویزیون خود قرار دهید.

اگر می خواهید اتصال سریع اینترنت در چندین اتاق یا حتی چندین طبقه داشته باشید، تکرار کننده های WiFi برای شبکه های خانگی گزینه خوبی هستند.

راه اندازی خانه هوشمند: مزایای فناوری KNX

هنگام سیم کشی یک خانه جدید، می توانید از این فرصت استفاده کنید و کابل های مخصوص  فناوری هوشمند را نصب کنید . شبکه های کابلی همیشه باید با  استانداردهای فعلی KNX مطابقت داشته باشند . با کمک اتصالات KNX، می توانید تقریباً تمام اجزای الکتریکی خانه خود را به هم متصل کنید: پرده ها و روشنایی، ارتباطات درب و آبیاری باغ، یا گرمایش و تهویه مطبوع. همه این اجزا را می‌توان به روش‌های مختلف خودکار و کار کرد – از طریق برنامه روی گوشی هوشمند و تبلت شما، سوئیچ‌های هوشمند و سنسورهای دکمه‌ای یا حتی کنترل صوتی. بنابراین،  خانه‌های هوشمند KNX  نه تنها زندگی را راحت‌تر، بلکه ایمن‌تر و کم مصرف‌تر می‌کنند.

آماده ماندن: نحوه انجام سیم کشی خانه و ساختمان مقاوم در برابر آینده

مهم نیست که چقدر خوب برنامه ریزی می کنیم – در نهایت، ما هرگز نمی دانیم که زندگی برای ما چه چیزی در نظر گرفته است. هنگام نصب برق در یک ساختمان جدید، باید در نظر داشته باشید که نیازها و شرایط شخصی شما ممکن است در طول زمان تغییر کند.

توصیه می کنیم چند مجرای خالی و مکان نگهدارنده را در جعبه توزیع خود قرار دهید. این به شما امکان می‌دهد تا مدت‌ها پس از سیم‌کشی یک خانه جدید، نصب خود را مقاوم‌سازی کنید : شاید بخواهید روزی یک سیستم فتوولتائیک را به عنوان منبع انرژی پایدار راه‌اندازی کنید؟ به همین ترتیب، مجراهای خالی گذاشتن کابل های اضافی را در سراسر خانه آسان می کند: سپس می توانید سیستم خود را بدون نیاز به باز کردن دوباره دیوارها ارتقا دهید.